Slipsar!

Hallojsan!

Idag har vi fått snö här i Stockholm, hoppas att det håller sig. Själv var jag i stan och strossade runt (läs "fönstershoppade" = shoppa) med min kompis Mickis. I och med att rean fortfarande är igång tänkte jag passa på att shoppa nåt litet iallafall. Det blev tre par Björn Borg trosor. De är så otroligt sköna, nästan himmelska. Självklart införskaffade jag mig ett par av deras senaste kollektion, Lucky Underwear, där man får en liten lyckoamulett. Inte för att jag tror på det, men det är en kul idé.


Idag tänkte jag att jag ska börja prata lite om manliga kläder, och var är inte mer manligt än slips? Jag älskar slips, det är ju snyggt på kvinnor också. Dock inte lika vanligt.

Under mina 18 år har jag fått förfrågan om att knyta slipsar åt diverse kompisar ett antal gånger. Det är jag anammat utan att tveka. Min käre far Lennart är inte riktigt den kostymnisse jag önskade att han var, så jag har fått öva på, hör och häpna, nallebjörnar. Det har inte varit speciellt lätt. Och nu har vi Youtube, så jag behövs nästan inte. Men tycker du att det är svårt att förstå klippen på Youtube? Då har du kommit rätt för jag hade tänkt att visa några sätt att knyta slips på, så att fler använder det, förhoppningsvis.


Först tänkte jag visa Windsorknuten, för att den är en av de vanligaste. Den passar bäst till breda kragar, s k "Cut away" och helst med en tunn slips för att med en tjock slips blir den svår att knyta.
Bilderna är som du skall se det i spegeln. När det står innåt så ska slipsen vikas in mot skjortan när det står utåt så skall den föras ifrån skjortan.




Halv-Windsorknuten är en annan ganska vanlig knut. Den är helt symmetrisk och knuten bildar en liksidig triangel. Den passar de flesta kragar och även de flesta slipsar.



Four-in-hand är den allra vanligaste och mest kända knuten idag. Den användes i engelska skoluniformer och blev därför känd som "skolpojksknuten". Denna knut kan aldrig gå fel, den kan användas till alla skjortor och slipsar, bara den görs på rätt sätt. Med en bred krage ska en tjockare slips användas och med en smal krage ska en smalare slips användas.

Orientalisk knut är den allra enklaste slipsknuten. I och med att denn är ganska,liten passar den bra till lite grövre slipsar som ylle eller extra tjocka silkesslipsar. Dess storlek gör också att den passar bra till skjortor med lite smalare krage.



Den engelska knuten är en klassik slipsknut som är lite snyggt osymmetrisk. Passar bra till tunna slipsar och smala kragar.


Den franska knuten är nog min favorit och den som jag använder mest. Den är något bredare än den engelska knuten. Lättknuten och symmetrisk som den är passar den till alla slipsar och alla skjortor.




Det här var allt för denna gång, gott folk. Hoppas vi ses snart!

Trevlig läsning!


Kommentarer
Postat av: Stefan

Snygga slipsar hittar du via Slips24.se. :)

2011-03-12 @ 23:03:19
URL: http://slips24.se/slipsar/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0